گالـــری / دانلـــود

باغ دولت آباد
 
از جمله باغ های مشهور ایرانی است که در سال 1160 ه ق و به دستور حاکم وقت یزد محمد تقی خان بافقی مشهور به خان بزرگ بنا شد . در ابتدا برای تامین آب مورد نیاز باغ دولت آباد قناتی به همین نام احداث و آب آن را از مهریز به این مکان منتقل کردند . این پردیس زیبا که محل اقامت محمدتقی خان و دستگاه حکومتی او بود ، از قسمت های مختلفی تشکیل شده است . عمارت هشتی و بادگیر ، عمارت بهشت آیین ، عمارت تهرانی ، تالار آیینه ، حرم سرا ، سر در اصلی و آب انبارها از جمله بخش های اصلی باغ دولت آباد میباشند که کاربردهای متفاوتی در فصول مختلف سال داشته اند . مهمترین عمارت باغ دولت آباد بی گمان هشتی یا عمات بادگیر است که بلندترین بادگیر جهان با ارتفاع بیش از 33 متر در آن خودنمایی می کند . هدایت جریان باد توسط بادگیر به درون ساختمان و تلفیق باد و آب ، به بهترین شکل صورت گرفته است . کاربندی سقف هشتی با هنرمندی تمام ، توسط مرحوم علی اکبر خرمی و در جریان مرمت باغ دولت آباد در سال 1353 انجام شد . تابش نور خورشید از پشت درهای مشبک با شیشه های رنگی ، جلوه ای خاص و رویایی به عمارت هشتی می دهد .
باغ دولت آباد پس از دوران حکومت محمد تقی خان ، شکوه اولیه خود را از دست داد و بارها در عمر حدود 300 ساله اش مورد  بهره برداری و گاهاً بی مهری نهادهای مختلف قرار گرفت اما خوشبختانه در سالهای اخیر این باغ زیبا مورد بازسازی قرار گرفته و امروز از مهمترین جاذبه های یزد می باشد .
در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در تیرماه 1390 ، پرونده "باغ ایرانی" شامل 9 باغ از جمله "باغ دولت آباد" و "باغ پهلوان پور مهریز" از استان یزد معرفی و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند .
 
 

سبد خرید