گالـــری / دانلـــود

آتشکده زرتشتیان یزد
 
بنای فعلی آتشکده در سال 1313 با پیگیری و نظارت ارباب جمشید امانت ساخته شد و هزینه ی ساخت بنا توسط پارسیان هند تامین گردید . آتشکده دارای چند بنای متمایز است که در میان باغ سرسبزی پوشیده از درختان سرو و کاج قرار گرفته است . در ساخت بنا که توسط هنرمندان یزدی و اصفهانی صورت گرفته از معماری ایران باستان و به ویژه دوران هخامنشی الهام گرفته شده که شکل و تزئینات سر ستون ها و نمای بنای اصلی موید این نکته می باشد .
ساختمان اصلی که آتش نیز در آن قرار دارد در سطحی بالاتر از زمین و روبروی حوض آب قرار گرفته و انعکاس عمارت در حوض دایره ای ، جلوه ای خاص و منحصر به فرد را در ساعاتی از روز به وجود می آورد .
آتش آتشکده ی زرتشتیان یزد تا به حال خاموش نشده و  بیش از 1500 سال از برافروختن آن می گذرد . این آتش ، در طی سالیان متمادی در مکان های مختلفی از جمله لارستان (فارس) ، عقدا (اردکان) ، ترک آباد (اردکان) و ... روشن بوده و نهایتا به یزد منتقل می گردد . ابتدا در خانه ی یکی از موبدان زرتشتی به نام موبد تیرانداز آذرگشسب نگهداری و پس از ساخت آتشکده به محل کنونی منتقل و نگهداری می شود .
آتش در مجمری از جنس برنز قرار دارد و توسط افرادی به نام هیربد به صورت شبانه روزی مراقبت می شود و هر گاه لازم بود کنده ای از چوب بادام یا زردآلو روی آتش قرار می گیرد که خاموش نشود .
 


سبد خرید