گالـــری / دانلـــود

دبیرستان ایرانشهر
 
نخستین و بزرگترین دبیرستان یزد است که ساخت آن از سال 1306 آغاز و در سال 1313 توسط علی اصغر حکمت وزیر آموزش و پرورش وقت تاسیس گردید . معماری این مدرسه بر عهده ی آندره گدار معمار شهیر فرانسوی بود و توسط استادکاران یزدی در مساحتی حدود 18000 متر مربع ساخته شد . در معماری مدرسه از سبک معماری دوره های مختلف تاریخی ایران به خصوص معماری ساسانیان و صفویه الهام گرفته شده است .
عمده مصالح به کار رفته در ساخت مدرسه خشت ، گل و آجر است و سقف ها به شکل ضربی می باشند . قرار گیری فضاهای متنوع به ویژه کلاس های درس در دبیرستان ایرانشهر به گونه ای است که بهترین کارایی را در فصول مختلف سال و به ویژه سرما و گرمای شدید اقلیم کویری یزد داشته باشند .
دبیرستان ایرانشهر به لحاظ معماری ، در زمره ی زیباترین مدارس کشور قرار دارد و همچنین از بناهای شاخص سبک دوره ی پهلوی اول در یزد می باشد .
موزه ی علوم طبیعی ، رصد خانه ، آزمایشگاه مجهز ، سالن آمفی تاتر و زمین چمن مصنوعی ، از فضاهای ویژه ی این دبیرستان هستند که بعضاً مورد بازدید و استفاده ی عموم و دانش آموزان سایر مدارس یزد قرار می گیرند .
دبیرستان ایرانشهر طی سال های طولانی فعالیت ، همواره بستری برای پرورش دانش آموزانی بوده که برخی از آنها در زمره ی نخبگان این سرزمین بوده اند . از جمله :
 
دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن (ادیب ، مترجم ، نویسنده و پژوهشگر )
دکتر محمد حسین پاپلی یزدی ( جغرافی دان بزرگ معاصر و نویسنده ی کتاب شازده حمام)
دکتر ابوالقاسم قلمسیاه (پدر فیزیک نوین کشور)
محمدکریم پیرنیا (معمار برجسته ، نویسنده و پژوهشگر)
دکتر احمد نقیب زاده (استاد تمام دانشگاه تهران و نظریه پرداز برجسته ی علوم سیاسی)
دکتر محمد جلال عباسی شوازی (استاد تمام جمعیت شناسی دانشگاه تهران)
دکتر جلال مجیبیان (پزشک برجسته ی زنان و زایمان و بانی بیمارستان مجیبیان یزد)
دکتر حاجب مرتاض (پزشک خوشنام و موسس بیمارستان مجهز مرتاض یزد)

سبد خرید