گالـــری / دانلـــود

بیمارستان مرتاض

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مرتاض در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد و تحت نظارت و مدیریت جراح سرشناس ایرانی دکتر حاجب مرتاض شروع به فعالیت کرد.
بیمارستان مرتاض با بهره‌گیری از نیروهای متعهد، ماهر، جوان و پزشکان مجرب و با‌سابقه مورد تایید دانشگاه، سعی در ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت در محیطی آرام، پاکیزه و زیبا دارد.
بیمارستان مرتاض مدرن‌ترین بیمارستان خصوصی استان یزد است که با بهره‌گیری از تجهیزات تکنولوژیکی و روش‌های پیشرفته با حفظ ارزش‌های متعالی، بهترین خدمات تشخیصی، مراقبتی و درمانی را در راستای حفظ و ارتقای سلامت جامعه با تاکید بر کیفیت درمان، به مردم استان یزد و استان‌های همجوار فراهم نموده است. در این راستا بیمارستان خدمات درمانی ایمن و مطلوبی را در محیطی آرام برای افزایش آسایش روحی و جسمی بیماران ارائه کرده و احترام به ارزش های بیماران را سرلوحه کار خود قرار داده است.
کادر پزشکی بیمارستان مرتاض متشکل از پزشکان و جراحان مجرب می‌باشد که اکثراً روسای گروه‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یزد و یا سرپرست گروه تخصصی آنها و اساتید برجسته دانشگاه می‌باشند و بسیاری از آنان اساتیدی هستند که کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی در خارج از کشور برگزار می‌کنند و مقالات بسیار ارزشمندی در رزومه خود دارند.
گروه کنترل عفونت بیمارستان مرتاض همیشه – حتی در شرایط همه‌گیری کرونا – به صورت دوره‌ای و با برنامه‌ریزی و نظارت مسئول کنترل عفونت، در حال بررسی سطح کیفی بیمارستان هستند. آنها به طور منظم و دقیق گزارش‌ها را تهیه و بررسی می‌کنند. مسئول کنترل عفونت نیز به صورت روزانه بر عملکرد کارکنان به ویژه نیروهای خدماتی نظارت دارد و به صورت دوره‌ای به کارکنان آموزش می‌دهد.
بیمارستان مرتاض به دلیل برنامه‌ریزی صحیح و بهره‌برداری مناسب بر اساس دستورالعمل‌های دانشگاهی و جهانی، تقدیرنامه دوستدار کودک را دریافت کرده است.
مدیریت بیمارستان با هدف بالا نگه داشتن سطح علمی، با برنامه ریزی دقیق و منظم به صورت ماهانه و سالانه، اقدام به بازآموزی پرسنل در تمامی مقوله های درمانی و ارتقاء سطح علمی کادر پزشکی می نماید. طبق اعتبار بخشی سال ۱۴۰۰ وزارت بهداشت ایران، بیمارستان مرتاض یزد بالاترین امتیاز را کسب کرده و به عنوان بهترین بیمارستان استان یزد شناخته می شود.


ساختمان بیمارستان
ساختمان بیمارستان مرتاض در کنار یکی از خیابانهای اصلی و مهم شهر یزد بنا شده است که این امر از دید کلی دسترسی به خدمات این مجموعه را برای شهروندان یزدی آسان کرده است و همچنین نزدیکی نسبی به مرکز شهر باعث گردیده است تا برای افراد غیربومی نیز مکان مناسبی باشد. این ساختمان که مجوز ساخت آن در سال 1368 از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و سایر نهادهای مربوطه اخذ گردیده و در تاریخ1370/7/2  توسط زند ه یاد پروفسور عدل، کلنگ احداث آن را به زمین زدند. ساختمان این پروژه در زمینی به مساحت تقریبی 16500 متر مربع در 5 طبقه )زیرزمین، همکف و طبقات اول، دوم و سوم( با زیربنای 16000 متر مربع بنا گردیده است. نقشه های این بیمارستان برگرفته از بیمارستان های اروپائی است که با تکنولوژی و مصالح متداول در ایران هماهنگ گردیده است و توسط مشاورین گروه 4 در تهران که یکی از گروه های برجسته و سرشناس در امر ساخت بیمارستان در سطح کشور م یباشد، تهیه و ترسیم کردند. اسکلت این بنا به صورت بتن آرمه اجرا گردیده است و با طراحی ویژه ای که مدنظر قرار گرفته است، کل ساختمان در مقابل زلزله ایمن گردیده است و همچنین به خاطر ساختار بتنی، سازه این ساختمان از طول عمر بالایی برخوردار خواهد بود و در مقابل حریق پایداری زیادی خواهد داشت که این ویژگی ها بیانگر اهمیت و کیفیت بالای طراحی و اجرای این ساختمان است. فونداسیون های بتنی این ساختمان روی خا کهای کوبید هشده و تقریبا در عمق 5 متری زمین اجرا گردیده است و ستو نهای بتنی در فاصل ههای 6 متری روی این فونداسیو نها قرار گرفته اند و تمام بار ساختمان را تحمل میکنند. دو مسیر پله فرار که آنها نیز بتن آرمه میباشند، در پشت ساختمان جهت افزایش ایمنی احداث گردیده است که یکی از آنها تامین بخش های بستری و دیگری امنیت بخش  های جراحی، زایمان و C.C.U و I.C.U را تضمین میکند.
در طراحی کلی ساختمان استفاده مناسباز نور طبیعی مدنظر قرار گرفته، به نحوی که اتاق های بستری عموما در ضلع شرقی و جنوب شرقی ساختمان قرار گرفته است تا بیماران حداکثر استفاده از نور خورشید را داشته باشند و ضمنا به کمک شیشه های رفلکس از تابش شدید و خیره کننده نور خورشید جلوگیری شده است. در تزئینات خارجی ساختمان ترکیبی از آجر و سرامیک به کار گرفته شده است تا هماهنگی مناسبی با بافت شهری و اقلیم و معماری یزد داشته باشد و بدین وسیله نمایی دلنشین برای بینندگان فراهم شده است. در تزئینات داخلی ساختمان نیز تلاش شده است تا مصالح مرغوب انتخاب گردد و با بهترین کیفیت اجراء گردد و در کف ساختمان از دو عنصر سنگ و کفپوش (وینیل تایل) استفاده شده تا هم طول عمر ساختمان افزایش یابد، هم بهداشت و سکوت لازم در محیط فراهم گردد. در دیوارها از روی قرنیز مرمیت رنگ روغنی اجرا شده است تا ضمن زیبایی، پرسنل را ملزم به رعایت هرچه بیشتر نظارت و بهداشت کند. برای میزهای پرستاری، کمدها و ضرب هگیرها از عنصر تازه وارد به صنعت نجاری یعنی MDF استفاده شده است؛ تا زیبایی و هماهنگی بیشتری را برای ساختمان داشته باشد. لازم به ذکر استکه در انتخاب مصالح علاوه بر مرغوبیت، رنگ نیز عامل تعیین  کننده ای بوده است.آنچنان که از روانشناسی رنگها و تاثیرات آرامش بخش آنها نیز استفاده بهینه شده است. در محوطه بیمارستان نیز با کاشت انواع گیاهان و گل ها وهمچنین نصب چرا غهای روشنایی، منظره ای دلنشین را پدید آورده است.
به طوری که هنگام ورود به محوطه بیمارستان هیچ گونه احساس دلتنگی به انسان دست نمیدهد. در قسمت پشت بیمارستان نیز پارکینگ اختصاصی مسقف برای پرسنل و پزشکان در نظر گرفته شده است. تا هنگام ورود و خروج هیچ گونه تداخلی با مراجعه کنندگان نداشته باشد. در داخل ساختمان برای نقل و انتقال مراجعان و بیماران در بین طبقات از دو دستگاه آسانسور ساخت شرکت OTIS از کشور فرانسه کمک گرفته شده است. که ظرفیت 100  تا 1600 ) 13 نفره و 23 نفره( کیلوگرم بار را دارند؛ و قادر به حمل بیمار، همراه بیمار، تخت و کلیه تجهیزات مربوطه است. برای تعیین دما و رطوبت مطلوب از 13 دستگاه هواساز و ایرواشر در ظرفیت های مختلف بهرهگرفته شده است که این 13 دستگاه در پنج اتاق هواساز در طبقات زیرزمین، همکف، دوم و خرپشته نصب گردیده است؛ و از طریق کانال هوای مورد نیاز به فضاها منتقل می شود. کل این سیستم مجهز به حسگر الکتریکی و الکترونیکی بوده تا در هر لحظه دما و رطوبت را کنترل کرده و همیشه شرایط مطلوب را ثابت نگه دارد.
برای ایمنی هرچه بیشتر با نصب سنسورهایی برای تشخیص دود یا شعله در کل ساختمان بالاترین ضریب اطمینان در برابر حریق برای این ساختمان پیش بینی شده است که تمام تجهیزات مربوطه محصول کشور انگلستان است. همچنین برای این که دود و شعله در یک قسمت به قسمت دیگر بیمارستان منتقل نشود، از فایر دمپر در اتا قهای هواساز کمکگرفته شده تا در کمترین زمان ممکن از گسترش حریق جلوگیری شود. علاو ه بر هواسازها استفاده از فن کوئل به عنوان سیستم گرمایش و سرمایشی ممکن که کنترل آن توسط خود بیمار یا سایر مراجعه کنندگان انجام میگیرد، استفاده شده است تا هر نفر بتواند شرایط دمایی موردنظر خود را مهیا سازد. برای تامین سرما و گرمای مورد نیاز هواسازها و فن کوئ لها از موتورخانه ای به مساحت تقریبی 470 متر مربع در قسمت زیرزمین بهره گیری می شود. در این موتورخانه از دو دستگاه بویلر برای تهیه آب گرم و بخار آ بجوش و دو دستگاه چیلر ابزوریشن محصول کشور ژاپن برای تهیه آب سرد در تابستان و تجهیزاتی نظیر حوض کندانس، مبدل های حرارتی، دیگ های دوجداره، ..... و تعداد بسیار زیادی موتور پمپ برای اهداف مختلف نصب شده است. لازم به تذکر است که برای اطمینان هرچه بیشتر تمام تجهیزات نصب شده به صورت دوبل است. تا در صورت از کار افتادن یکی از آنها، دیگری انجام وظیفه نماید. این امر حتی در مخازن ذخیره آب مصرفی بیمارستان لحاظ گردیده است. به نحوی که دو مخزن در مجاورت هم و هر یک به ظرفیت 125000 لیتر احداث گردیده است تا تامین آب شرب بیمارستان دچار مشکل نگردد.در تجهیزات الکتریکی نیز تا حدودی از همین رویه پیروی گردیده است، به نحوی که دو شبکه مستقل از دو ترانسفورماتور فشار قوی، کلیه انرژی الکتریکی مورد نیاز بیمارستان را تامین م یکند و یک دستگاه دیزل ژنراتور کاترپیلار KVA600 برای پشتیبانی شبکه برق در شرایط اضطراری نصب گردیده است که در زمان قطع برق نیمی از روشنایی و کل تجهیزات ضروری را فعال نگه میدارد. در انتخاب و تهیه تجهیزات الکتریکی مورد نیاز تمام سعی و تلاش بر آن بوده تا مرغوب ترین وسایل خریداری و با بهترین کیفیت نصب گردد.سیستمهای الکتریکی به کار گرفته شده طبق آخرین استانداردها ودستورالعمل های وزارت بهداشت ایران یا سایر استانداردهای معتبربین المللی است. علاو ه بر تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی اعلا مشده، برای آسایش و ارائه خدمات بهتر به بیماران در کلیه فضاهای بیمارستان خطوط گازهای طبی )اکسیژن و ساکشن(، در بخ شهای جراحی علاو هبر آن، خط های لولة گاز بیهوشی و هوای فشرده نیز توسط طراحان بنا، پی شبینی و اجرا گردیده است. برای تهیه اکسیژن مورد نیاز در این خطوط از دو سیستم استفاده گردیده است. دستگاه تولید اکسیژن از هوای معمولی که محصول کشور آمریکا میباشد و از آخرین فناوری روز دنیا استفاده شده است، عملاً اکسیژن توسط دستگاه اکسیژن ساز به کلیه قسمت ها ارسال میگردد و کپسو لهای اکسیژن به عنوان رزرو در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار م یگیرند. در این بیمارستان برای دسترسی سریع و آسان پرسنل به آخرین اطلاعات بیماران و همچنین سهولت رسیدگی به پرونده مراجعان یک شبکه رایانه ای داخلی اجرا گردیده است که با اتصال تمام کامپیوترهای بخش های مختلف به یکدیگر تبادل اطلاعات به سادگی انجام میگیرد و از رفت و آمدهای غیرضروری جلوگیری می شود. تمام این امکانات در Loby اصلی بیمارستان قرار دارد، که پرسنل بیمارستان، آن را از پشت یک میز شیشه ای و گرانیتی منحصر به فرد در شهر یزد، در اختیارمراجعه کنندگان قرار میدهند

ارتباط با بیمارستان مرتاض
​​​​​​​
آدرس : یزد خیابان آیت ا... کاشانی ، بیمارستان مرتاض تلفن :    38248000    دورنگار: 38249003-035

سبد خرید