گالـــری / دانلـــود

باغ خان

باغ خان در کنار جاده قدیم یزد- تفت قرار دارد . این بنا مانند اکثر باغ های تاریخی، عمارت با شکوهی با آب انبار، ساباط، قهوه خانه و اصطبل در میان آن بنا شده است.
بنای این باغ مربوط به قرن سیزدهم هـ. ق و بانی آن “محمدخان والی” است. از ویژگی های این باغ، تالار بزرگ، سقف مرتفع وعرض بنای آن است که به دستور و همت محمد خان والی در حدود سالهای ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۰ بنا شده است. این باغ همانند اکثر باغ‌های تاریخی دارای عمارت باشکوهی با آب انبار، ساباط، قهوه‌خانه و اصطبل است.از ویژگی‌های این باغ، وجود تالار بزرگ در میان باغ، سقف مرتفع و عرض بنای آن است که می‌گویند سازنده آن به نام استاد کریم ، در طول یک روز این طاق عجیب را پوشانده است. این باغ در مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع بنا شده و عمارت میان باغ دارای اتاق های تو در توی زیبا با طراحی و معماری قدیم، حوض و حمام است. گذر آب قنات در باغ و وجود درختان میوه از جمله انار، زردآلو، بادام، توت و چنار با چینش و سبکی خاص در باغ نشاط و طراوتی خاص به این ساختمان بخشیده است. معماری درخور توجه بناهای مختلف باغ و طراحی منحصر به فرد تالار با سقف عریض و طویل که خنکای نسیم را در این تالار به گردش در می آورد
فضایی با طراوت و زنده به آن بخشیده است. بنای باغ علی نقی خان را از لحاظ موقعیت قرارگیری می توان به چهار قسمت تقسیم کرد که شامل فضای هشتی و بنای متصل به آن است. همچنین دارای طویله ، حمام بزرگ، شربتخانه و باقیمانده های برج دیده بانی و چند اتاق در جبهه شرقی، کوشک، پایاب و مطبخ است. کوشک در میانه باغ قرار گرفته و از ویژگی های این بنا محسوب می شود. مساحت آن در حدود ۴۰۰ متر مربع است و در دو طبقه با مصالحی چون آجر، سنگ مرمر، چوب، گچ و خشت ساخته شده است. این بنا از هر چهار جهت به سوی باغ چشم انداز دارد که به دلیل تخریب های صورت گرفته در طول این سال ها، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

سبد خرید