گالـــری / دانلـــود

بقعه شاهزاده فاضل 

​​​​​​​زیارتگاه شاهزاده فاضل یزد در قرن هشتم ه.ق ساخته شده است و بر اساس نوشته‌ جامع جعفری، این بنا در سال ۱۲۲۶ ﻫ.ق مرمّت یافته و عبد الوهّاب طرّاز، اتمام آن را مر بوط به سال ۱۲۴۰ ﻫ.ق می ‌داند.
این بنا دارای ۲ طبقه سراسر آینه کاری، گچبری و نقاشی های زیبا و ظریف است با ۲ ورودی مجزا؛ که یکی به خیابان امام و دیگری به بازار شاهزاده فاضل راه دارد. در ضلع شمالی، غرفه ای مزین به آینه کاری و خطوط ثلث با دو درب بزرگ جدید و مشبک رنگین نصب گردیده و در ضلع غربی پنجره های مشبک آجری به همراه چند صفه وجود دارد.
برای احداث گنبد بنا، ۱۲ ستون بزرگ در ۴ جهت بقعه شاهزاده فاضل نصب و در وسط آن ضریح بسیار باشکوه با پوشش نقره و آب طلا قرار داده شده است. در سال ۱۳۶۹ ﻫ‌.ق بر درب ضریح بقعه، نیز کتیبه‌ ای قلمزنی شده ۶ متری با مضمون «السلام علیک یا شاهزاده فاضل، سازنده یزد محمّد دهقان» نصب گردید.
سر در آستانه شاهزاده فاضل دو گلدسته دارد که مزین به خطوط کوفی بنایی، لوز، کاشی هفت رنگ و نقوش اسلیمی، ترنجی و ختایی می باشند. سطح خارجی گنبد نیز با همین کاشی هفت رنگ و نقوش تزئین شده است. در انتهای پایه های ستون بقعه که گنبد خانه بر آن قرار دارد، سوره ملک تمام فضای آن را مزیّن کرده است. در مورد کف زیارتگاه نیز باید گفت که تمامی قسمت های آن، مفروش به سنگ می باشد.​​​​​​​
براساس نوشته‌ کتيبه ای ازکاشى معرق که درون بنا نصب شده، صاحب مدفن فضل بن امام موسى کاظم (علیه السلام) متوفى درسال ۲۰۲ هجرى قمرى معرفی شده است. نصب اين کتيبه کاشى متعلق به دورهٔ‌ تيمورى و از آثار قطب‌ الدين خضرشاه است که مؤلف«جامع مفيدي» نيز به آن اشاره کرده است.

سبد خرید