گالـــری / دانلـــود

موزه آب یزد (خانه ی کلاهدوزها)
 
این خانه ی زیبا و تاریخی متعلق به حاج علی اکبر کلاهدوز از تجار و بازرگانان خوش نام یزدی در زمان قاجاریه می باشد که در سال 1269 ساخته شد و پس از او و همسرش نوادگان حاج علی اکبر سالها در این خانه زندگی می کردند . خانه ی کلاهدوزها در زمره ی خانه های مشهور و اعیانی شهر یزد است که به سبک قاجاری ساخته شده و عناصر خانه های آن زمان را به بهترین شکل در خود جای داده است .
حیاط بزرگ با حوض وسط و باغچه های اطراف ، اتاق های سه دری ، پنج دری و ارسی دورتا دور حیاط ، اتاق بادگیر ، هشتی ، راهرو و اندرونی با نما و پوششی از کاهگل و گچ بری های نفیس ، این مجموعه فاخر را به وجود آورده اند . تنوع اتاق ها در مکان های مختلف امکان استفاده ی بهینه از خانه را در فصل های مختلف سال فراهم کرده است . از ویژگی های بارز خانه ی کلاه دوزها چند سطحی بودن آن است که بنا به کاربرد های متفاوت ، این طبقات مورد استفاده قرار می گرفتند .
 
طبقه ی زیرین (اولین طبقه) محل عبور دو شعبه قنات به نام های قنات زارچ و قنات رحیم آباد می باشد که روزگاری آب مورد نیاز این خانه و بسیاری مناطق دیگر یزد را فراهم می نمودند .
طبقه دوم سرداب خانه محسوب می شود و بیشتر برای نگهداری میوه و غذاهای فاسد شدنی مورد استفاده بوده است .
طبقه ی سوم زیرزمین خانه است که به ویژه در روزهای گرم سال محل مناسبی برای استراحت و زندگی اهالی خانه بوده است .
طبقه چهارم سطح هم کف و محل قرار گیری حیاط ، اتاق ها ، آشپزخانه و غیره می باشد .
طبقه ی پنجم چاه خانه ای است که بر بالای پشت بام خانه قرار دارد . از این محل به وسیله ی چرخ و چاه آب مورد نیاز را بیرون آورده و به منظور داشتن فشار مناسب ، آب را در منبعی بالای پشت بام می ریختند و در طبقه ی زیرین از آن استفاده می کردند .
خانه ی کلاه دوزها از سال 1379 در تملک شرکت آب منطقه ای یزد قرار دارد که همزمان با برگزاری اولین همایش بین المللی قنات راه اندازی و  به عنوان موزه ی آب یزد شروع به فعالیت نموده است .
هدف از راه اندازی و فعالیت موزه آب نشان دادن اهمیت و ارزش این مایع حیات در سرزمین کویری یزد و برای ساکنان آن می باشد . از این رو به بهترین شکل روش های تقسیم و توزیع آب ، ابزار و ادوات حفر قنات ، مدارک و اسناد مربوط به سهمیه بندی و وقف آب و سایر ابزار و مدارک مربوط به مهندسی آب در این موزه با نمایش گذاشته شده است .


 در این موزه چه می بینیم ؟
– عکس های قدیمی از تلاش های دستیابی به آب
– لوازم مختلف حفر قنات،ابزار و ادوات اندازه گیری حجم آب ،وسایل تامین روشنایی در قنات
– اسناد و مدارک خرید و فروش آب ،وقف نامه های قدیمی و کتابچه میراب ها و اسناد توزیع آب
– وسایل نگهداری و حمل آب
 
مخاطبیـن
– عموم مردم
–  متخصصین و پژوهشگران
– کودکان و نوجوانان
 
موقعیت مکانی
یزد. میدان امیرچخماق.ابتدای خیابان قیام تلفن تماس : ۳۶۲۶۸۳۴۰-۰۳۵

ساعات بازدید
 همه روزه از ساعت ۹صبح الی ۹ شب    

سبد خرید